اداره مهاجرت کانادا همواره از علاقه‌مندان به مهاجرت به کانادا و خانواده‌هایشان میخواهد در زمینه کلاهبرداری های افراد شرور هوشیار باشند. بخصوص برای تازه واردین به کانادا و دانشجویان بین‌المللی در آنجا معمولاً تجربه دریافت پیامک، تماس تلفنی و ایمیل‌هایی که با هدف بدست آوردن اطلاعات شخصی افراد (معمولاً حساب بانکی) داشته اند.

افرادی که به تازگی وارد کانادا می‌شوند می بایست مراقب بوده و هرگز در هیچ تماس تلفنی این چنینی، شماره ملی (سین نامبر) و اطلاعات بانکی و آدرس خود را به اشتراک نگذارند.
مطلع باشید که دولت کانادا و بخصوص اداره مهاجرت هرگز برای دریافت پول بدین شیوه با شما نخواهد گرفت.
برای طعمه نشدن برای این افراد سودجو به موارد زیر توجه داشته باشید:

– در صورتی که تماس تلفنی دریافت نموده‌اید که بصورت پیام ضبط شده اعلام میکند «شما در حال دیپورت شدن هستید و می بایست سریعاً با اداره مهاجرت کانادا یا مرزبانی تماس بگیرید» مثلاً شماره 1 را برای برقراری ارتباط وارد نمایید. در این نوع تماس ها تلفن را قطع نمایید و در صورت لزوم آنرا با پلیس محلی مطرح نمایید.

– در مواردی که پیامک یا ایمیل دریافت مینمایید که نشان دهنده لینک بانک است و تصادفاً ممکن است بانکی باشد که در آن حساب بانکی دارید، هرگز بر روی این لینک ها کلیک ننمایید. برای بررسی حساب بانکی تان همیشه از لپ تاپ شخصی تان ( و نه از کامپیوترهای محل کار یا کتابخانه دانشگاه) استفاده نمایید.

– در کانادا، برای انتقال وجه از روش ایمیل ترنسفر (براساس آدرس ایمیل) و یا فون ترنسفر (براساس شماره تلفن) استفاده میشود. دقت نمایید که این موضوع موجب نشود که با مورد قبلی دچار اشتباه شوید. برای دریافت وجه میتوانید گزینه اتوماتیک ایمیل ترنسفر حساب بانکی تان را فعال نمایید. این روش کمک می‌کند تا در صورت دریافت وجه در داخل کانادا (که به ندرت در دوران دانشجویی ممکن است پیش بیاید)، مبلغ بصورت اتوماتیک به حسابتان واریز شود. (برای جزییات بیشتر با بانک خود مشورت نمایید). گزینه ای مثل کارت به کارت که در ایران رایج است وجو د ندارد لذا هرگز شماره کارت کردیت یا دبیت خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

– دقت نمایید سین نامبر (شماره ملی) را فقط به دانشگاه یا کالج محل تحصیل، کارفرما (در صورت داشتن شغل) و بانک ارائه نمایید. برای سایر موارد معمولاً نیاز به ارائه سین نامبر نخواهید داشت.

– هنگام جستجوی کار از سایت‌های معتبر همچون Indeed و یا مراجعه حضوری به فروشگاه هایی که آگهی استخدام بر روی درب ورود دارند، کمک بگیرید. توجه نمایید در اغلب مشاغل، هنگامی که در حال آموزش برای یک شغل هستید به شما حقوق پرداخت خواهد شد. گاهی اوقات مشاهده شده است شرکتهایی به عنوان آماده سازی افراد جویای کار، دوره هایی را با دریافت هزینه پیشنهاد میکنند. مراقبت کنید که این موارد سواستفاده نباشد. با دوستان و اقوام با تجربه تر خود مشورت نمایید.

– از آنجایی که در ایران کردیت کارت وجود ندارد، و صرفاً کارت بانکی معمولی (debit card) ارائه میشود، حتماً شرایط استفاده از کردیت کارت را با دقت مطالعه نموده و صورتحساب های خود را به‌موقع پرداخت نمایید تا سابقه کردیت خوبی درطول زمان بسازید. از راهنمایی بانک خود بهره ببرید.

– هنگام خرید های اینترنتی حتماً لپ تاپ شخصی تان استفاده نمایید. بهتر است شماره کارت تان را بر روی وب سایت و درگاه خرید ذخیره ننمایید. از سایتهای معتبر مانند با آمازون خرید نمایید.

پاسخ به دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.