از آنجایی که ورود به یک کشور جدید با زبان متفاوت و شرایط زندگی و تحصیل نامشابه با کشور محل زندگی قبلی ممکن است برای افراد چالش برانگیز باشد، در اینجا نکات کلی بطور مختصر گرداوری شده است که می‌تواند مفید باشد.

 

  1. حتماً قبل و پس از دریافت ویزا، بطور جدی بر روی اسکیل های مختلف زبان انگلیسی تان کار کنید و آنرا روزانه تقویت نمایید. پس از ورود به کانادا این زبان به زبان اصلی تان (بجر مواردی که فرد به زبان فرانسوی مسلط است) تبدیل خواهد شد. یعنی باید بتوانید احساسات، امور روزمره، کار برای کسب درآمد و تحصیل تان را با این زبان انجام دهید. پس خود را با قدرت به انگلیسی پرزنت نمایید.
  2. اگر دانشجو هستید، لازم است اکانت ایمیل دانشجویی تان را پس از پذیرش به طور مرتب چک نمایید تا از ددلاین های انتخاب واحد درسی، حذف و اضافه، دیفر شروع ترم تحصیلی (به تأخیر انداختن شروع درس) به‌موقع آگاه شوید. سایت دانشگاه و بخش مربوط به دانشجویان بین‌المللی را با دقت مطالعه نمایید. اگر با پرسشی مواجه شده‌اید ، آنرا از طریق ایمیل با دانشگاه یا مدرسه تان مطرح نموده تا پاسخ آنرا دریابید. هر دانشگاه یا مؤسسه آموزشی، معمولاً مشاورینی دارند که با دانشجویان بین‌المللی و سؤالاتشان پاسخ میدهند. از این فراد کمک بگیرید. حتی قبل از ورود به کانادا، ممکن است بتوانید با ایمیل و یا جلسه انلاین بتوانید با این مشاورین ارتباط برقرار نمایید.
  3. سعی نمایید از تغییر رشته و دانشگاه بدون دلیل قانع کننده و مهم خودداری نمایید. این تغییرات موجب تحمیل هزینه بیشتر و طولانی‌تر شدن زمان تحصیلی تان ممکن است بشود.
  4. پیش از ورود به کانادا از سایت‌های مختلف برای اجاره خانه مثل Craiglist جستجوی خود را شروع کنید. ظرفیت خوابگاه دانشگاه‌ها معمولاً محدود است ولی اگر به این گزینه فکر میکنید، اطلاعات آنرا از وب سایت دانشگاه یا کالج تان بررسی نموده و برای آن اقدام نمایید. توجه گردد که با ثبت نام تضمین نمیگردد که ظرفیت وجود دارد و به شما اختصاص خواهد یافت. اینکه لیست انتظار چند مدت است را از دانشگاه جویا شوید. گزینه Home stay هم (زندگی با یک خانواده کانادایی) برای افراد زیر 20 سال (اغلب زیر 18 سال) وجود دارد. مراکزی هستند که خانواده‌های میزبان هوم استی و بک گراند آن‌ها برایتان ارسال نمی نمایند تا انتخاب نمایید. معمولاً گرینه هوم استی با وعده غذای گرم همراه است.
  5. اگر از گزینه های اجاره بجز موارد بالا (هوم استی و خوابگاه) میخواهید استفاده نمایید، میتوانید روزهای نزدیک به ورودتان، حتی قبل از ورود به کانادا، مکاتبات را شروع کنید و با صاحب خانه و یا ایجنت مربوطه، زمان بازدید هماهنگ نمایید. این موضوع کمک میکند وقتی وارد کانادا میشوید، از زمان تان مفید تر استفاده کرده و سریعتر محلی مناسب برای اجاره نمایید.
  6. اگر گزینه shared room (اتاق مستقل با مثلاً سرویس بهداشتی مشترک) برای اجاره انتخاب می کنید، و اجاره دهنده خود مستاجر است، حتماً چک نمایید که آیا او اجازه Sublet را از مالک دارد یا خیر.
  7. برای 1 تا 3هفته اولیه و شاید کمی بیشتر مجبور شوید در هتل و یا مراکز اقامتی مثل AirBnB ساکن شوید تا محلی را بتوانید اجاره نمایید. این هزینه معمولاً بیشتر از هزینه‌های اجاره ماهانه خواهد بود. این مبالغ را پیش‌بینی نمایید تا دچار استرس نشوید. هرچه دقیق‌تر پروسه انتخاب و مکاتبات و تماس های مربوطه به جستجوی محل اقامت تان را انجام دهید، این زمان کوتاه‌تر خواهد بود.
  8. برخی دانشگاه‌ها و استان ها برای دانشجویان، آپشن کارت های تخفیف دار حمل و نقل عمومی دارند، این موضوع را چک نموده از وب سایت‌های مربوطه و استفاده نمایید.
  9. اولین کارهایی که نیاز است انجام دهید، خرید سیم کارت، افتتاح حساب بانکی وگرفتن سین نامبر است.
  1. برای افتتاح حساب بانکی، می‌توانید بصورت انلاین قبل از ورود نوبت گرفته تا به محض ورود در روزهای اول حساب را باز نمایید. شما نیاز به یک حساب بانکی معمولی (چکینگ)، کردیت و احتمالاً سیوینگ (saving) خواهید داشت. اغلب بانک های خدماتشان مشابه هست ولی بانکهای CIBC و BMO توصیه میشوند.
  2. برای دریافت سین نامبر می‌توانید بصورت حضوری به دفاتر Service Canada مراجعه نمایید. بهتر است قبل از رفتن وقت رزرو نمایید. در صورتی که برای تحصیل دوره زبان و مدرسه به کانادا آمده اید، برای دریافت سین نامبر ممکن است واجد شرایط نباشید. سین نامبر برای کار در کانادا لازم است. استادی پرمیت خود را که در مرز دریافت نموده‌اید بررسی نمایید که آیا مجاز به کار دانشجویی (20 ساعت در هفته) هستید یا خیر.
  3. هنگام ورود به مرز در فرودگاه، برای دریافت استادی پرمیت، اصل پاسپورت و نامه لندینگ (Introduction Letter) که در اکانت تان پس از لیبل ویزا آمده است را همراه داشته باشید. بهتر است نامه پذیرش نهایی‌تان هم پرینت نمایید.
  4. پس از دریافت استادی پرمیت آنرا برای محل تحصیل تان ایمیل نمایید.
  5. بهتر است مبلغ نقدی همراهتان کمتر از 10 هزار دلار کانادا باشد. نیازی نیست مبلغ زیادی نقدی همراه داشته باشید چون بلافاصله پس از افتتاح حساب در کانادا، از طریق صرافی های داخل کانادا میتوانید مبلغ موجودی از حساب‌های ایران را در کمتر از یک روز به حسابتان در کانادا منتقل نمایید.
  6. در برخی استان ها کارت های شناسایی عکس دار میتوانید داشته باشید. مثلاً در استان بریتیش کلمبیا، از دفاتر ICBC میتوانید برای BC ID اقدام نمایید. این کارتهای شناسایی برای امور بانکی و … مفید است. اگر در استان دیگری هستید این را بررسی نمایید.
  7. در جلسه آنلاین و یا حضوری معرفی دانشگاه (Orientation Day) حتماً شرکت نمایید. اطلاعات بسیار مفیدی در آن خواهید یافت و پاسخ برخی سوالاتتان از جمله در مورد بیمه درمانی.
  8. برای پیدا کردن کار دانشجویی عجله ننمایید. پس از پیدا کردن خانه و ثبت نام در دانشگاه به آن بپردازید. اولویت بندی امور مهم است. برای پیدا کردن کار دانشجویی باید یک رزومه مناسب تهیه گردد. از گوگل کمک بگیرید، عنوان شغلی مورد نظرتان را جستجو نموده و روزمه های مناسب را ببینید تا ایده بگیرید. اگر مثلاً برای دوره فوق لیسانس به کانادا می آیید و سالها در ایران سابقه کار دارید، توجه نماییدکه نیازی ندارید که برای یک کار دانشجویی در یک فروشگاه همه آن موارد و تحصیلات را در رزومه بیاورید چون Over-qualified بودن ممکن است مانع شود به سرعت کار پیدا کنید.
  9. فراموش نکنید برای چه هدفی به کانادا آمده اید. بر روی درس متمرکز باشید چون اقامت تان دانشجویی است و مهم است درسهای به‌موقع پاس شود تا امکان تمدید ویزا داشته باشید.
  10. برای خود ریماندر (یاداور) بگذارید تا چند ماه پیش آز انقضای مدارک مهم برای تمدید آن‌ها اقدام نمایید از جمله پاسپورت، استادی یا ورک پرمیت ( برای اقامت در کانادا)، لیبل ویزا (برای ورود و خروج به کانادا)، سین نامبر، کارت خدمات درمانی، گواهینامه، بیمه ماشین و …
  11. توصیه می‌شود برای خرید ماشین عجله ننمایید. ابتدا برای دریافت گواهینامه کانادایی اقدام کنید. سپس به خرید ماشین فکر کنید. حتماً بودجه بندی نمایید. قیمت ماشین ممکن است ارزان به نظر بیایید ولی هزینه‌های بنزین، بیمه ماشین و هزینه تعمیرات را در نظر بگیرید. بطور متوسط داشتن خودرو برای یک دانشجو، ماهانه بین 300 تا 700 دلار بسته به میزان استفاده و مدل ماشین (از نظر تعمیرات) هزینه خواهد داشت.
  12. هنگام خرید خودرو کارکرده حتماً Carfax (سابقه تعمیرات و تصادف خودرو) ماشین را از فروشنده بخواهید. گاهی اوقات فروشنده های شخصی آنرا ندارند و نمیخواهد برای دریافت آن حدود 50 دلار هزینه نماید. اگر قصد جدی خرید ماشین را داشتید و کارفکس آن موجود نبود، خودتان میتوانید کارفکس را آنلاین بخرید با گرفتن VIN (کد اختصاصی خودرو) از مالک.

پاسخ به دیدگاه

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.